selamat datang

SELAMAT DATANG KE BLOG WWW.PUTRINURULRAIHANA.BLOGSPOT.COM, KEDATANGAN ANDA DISINI, AMATLAH DIALU-ALUKAN.

Friday, March 11, 2011

Dapat Gak Akhirnya!

          Disebuah kampung, ada seorang remaja. Remaja tersebut kelihatan sedang berkemas-kemas beg untuk bercuti. Dan diikuti oleh kawannya, Kumin.

           "Wei, baju mandi ko dah siap ke? Jangan sampai tertinggal plak." Perli kawannya. Remaja tersebut, Amran tersebut.

          Kumin tersengih mendengar kata-kata kawannya. Tiba-tiba Amran teringat sesuatu, lantas dia berkata pada Kumin. " Wei Kumin, ko dah beli kek ke? Nanti mengamuk pulak si Adlin tu."

          Kumin memandang Amran dengan pandangan yang tajam. Sehingga Amran sendiri tak mampu nak pandang anak mata Kumin yang cukup tajam tu. "Rileks la wei, semuanye dah settle dah.

          Tinggal nak amik je. Nanti kita singgah kat kedai kek, aku ingat nak amik kek." Pesan Kumin, sambil menzipkan begnya.

          Sejam kemudian, mereka pun keluar rumah, dari rumah mereka membelok ke kiri. Dan akhirnya sapai ke kedai kek yang mereka nak tuju.

          Dan setlah itu, mereka pun berangkat ke sebuah hutan. Dan akhirnya sampai ke tempat yang mereka tuju. "Hati-hati wei, jangan sampai kek dan barang-barang kita diambil oleh monyet, dahlah.

          Kumin, ko pasang khemah, dan Adlin, ko cari kayu api. Dan aku lak, nak gi mandi." Arah Amran, yang cuba nak mengelakkan dirinya daripada tugas yang perlu dilakukannya. Adlin yang terlalu geram dengan Amran, lantas membaling batu ke arah Amran, tapi terkena seekor monyet yang tengah tidur.

          Monyet tersebut bangun, dan mengamuk. Mereka pun memulakan langkah mereka untuk menyelamatkan diri masing-masing. Barang-barang mereka pun tak sempat diambil, apatah lagi makanan.

          Mereka berlari masuk kereta, dan mula meninggalkan hutan, yang tinggal cuma pakaian dan makanan. Tiba-tiba Adlin teringat sesuatu. "Kek aku mana?"! Jerit Adlin, pada rakan-rakannya.

          "Kek ko? Eh yelah, kek ko tertinggal kat dalam hutan, barang-barang kita pun sama gak. Camner nie? Nak patah balik jauh, Kita belilah yang baru." Cadang Amran, Tetapi cadangan mereka ditolak mentah-mentah.

          Dan mereka pun terpaksa berpatah balik, untuk mengambil kek, makanan, dan pakaian-pakaian mereka. Tetapi yang tinggal cuma kek sahaja. Adlin melonjak kegembiraan, kerana keknya berjaya diselamatkan.

           Tetapi Amran dan Kumin sahaja yang tidak gembira, tetapi mereka muram. Mereka bermuram, kerana kek Adlin cuma tinggal satu, yang lain habis dimakan oleh monyet. Dan selepas tu, Adlin bakal menghukum mereka dengan cara yang berat.

          4 minit selepas tu, Adlin membuka keknya, dan terdengar jeritan Adlin. Dan Adlin menghukum mereka. Setelah sejam mereka berjalan, Kumin merungut.

          " Dahlah merungut, dia hukum kita balik jalan kaki pun, dah kira ok. " Kata Amran. Walaupun mereka penat berjalan, tetapi mereka tetap berjalan tanpa berhenti.

No comments:

Post a Comment